2018-11-27 12:29 #0 av: ElsaJohansson

Marknadsföring av din verksamhet är ett måste - syns du inte så finns du inte. Det är få förunnat att utan minsta ansträngning få nya kunder och sprida sitt ord utan att jobba för det eller betala för tjänsten. Idag är sociala medier ett sätt för de små företagen att skapa en möjlighet att kommunicera och synas bland sina kunder via ett intressant budskap, en ny produkt och smarta, uppseendeväckande inlägg, bilder och annonser.

Vad är automatisk marknadsföring?

Ingen marknadsföring sker helt automatiskt men idag brottas vi med att hinna, timmarna det tar att hålla sociala medier och kundrelaterad e-post igång och uppdaterade är många. Det må vara en kostnadseffektiv synlighet men den tar tid. Idag finns verktyg för att automatisera mycket av processen. Verktyg för att "posta" ett inlägg automatiskt hittar man på internet, det kallas för marketing automation Sverige. Här nedan kommer du få några förslag och berätta hur det går till.

Vad är automatiskt och vad behöver du göra själv?

Det som blir automatiserat är själva utskicket av inläggsposten eller e-mejlet, innehållet får du skapa själv men du behöver inte vänta in rätt tid eller känna stress över att du måste producera ett mejl en fast dag eller timma. Det handlar om att skapa automail och inlägg i ett schema där du producerar bilder, text och innehåll och bestämmer när de skall skickas. Här kan du lägga en plan och strategi på ditt innehåll och skapa teman för dina kunder.

Ta dig tid och gör det bra

Innehållet är alltid det viktigaste för att sedan hitta rätt tidpunkt att förmedla det. Innehållet skall vara relevant och intressant för konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är stor och den mänskliga hjärnan sorterar friskt. Ta dig tid att titta över den statistik du hittar på dina sociala medier och dina utskick. Vad är det som intresserar dina kunder och vilka dagar och tider är det flest kunder som läser? För din e-postmarknadsföring bör du se vilka länkar som är mest klickade.

Olika verktyg som gör skillnad

Din marketing automation kan göra stor skillnad för ditt företag genom att frigöra tid för dig att göra annat. Efter ditt grundliga arbete med att se kundernas mönster, mest besvarade inlägg och omtyckta bilder bör du hitta ett verktyg som är enkelt för dig att hantera. Några exempel kan vara Later, Buffer eller Hootsuite prova dig fram till det som fungerar bäst för dig. Ofta kan de hantera Twitter, Facebook och Instagram och ibland även utskick av e-post.

Utveckling och trender i ständig förändring

Digitala marknadsföringstrender som du borde känna till: Det skall gå snabbt! Det går snabbt att producera och marknadsföringen försvinner snabbt från läsarens minne. Digital marknadsföring kräver närvaro och film i alla former är något av det hetaste som produceras idag.

Plocka russinen ur kakan och våga prova

För din automatiserade marknadsföring gäller det att hitta din stil och en för dig bekväm typ av marknadsföring som blir basen i din synlighet utåt. Färger, former, texter och annat som visar vem som ligger bakom informationen och som skapar en trygghet för kunden.

Sammanfattningsvis kan sägas att avsett tid och planera dina inlägg, lägg ett schema och prova dig fram. När du har funnit ditt verktyg och lagt upp en strategi för din automatiserade marknadsföring kommer du att inse hur mycket tid du har att spara!