2018-02-07 06:15 #0 av: ElsaJohansson

Idag erbjuder de allra flesta företag och sajter möjligheten att registrera sig till deras nyhetsbrev. Oftast är det så enkelt som att kunden endast behöver fylla i namn och mejladress. Men hur ska du som företag göra för att sticka ut i mängden och inte bara bli ett av alla de mejl som folk bara ger en blick och sedan raderar? Här kommer åtta tips på hur du tar nyhetsbreven till en högre nivå.

1. Målgrupp, mål och efterforskningar

Som alltid när man påbörjar ett nytt projekt är det viktigt att tänka över vad man vill uppnå. Börja med att ställa dig frågan vad som är målet med nyhetsbrevet och hur det kommer gynna företaget. Görs det på rätt sätt är det en fantastisk möjlighet att få folk uppmärksamma på din verksamhet och detta är bara en av de många anledningarna till att implementera marknadsföring med e-post i din affärsplan.

Innan du börjar skicka nyhetsbrev bör du ha en tydlig målgrupp och lära dig hur du når fram till dem på bästa sätt. Ett tips är att studera andra framgångsrika nyhetsbrev per epost. Vad är det som gör dem så populära och vad kan du inspireras av och använda i din egna verksamhet.

2. Nyhetsbrev program

Här är det dags att förvalta det som du lärt dig om din målgrupp. Vad vill de läsa om? Vad är de intresserade av? Tänk på att inte pusha för mycket och bara göra reklam om olika erbjudanden. Då får läsaren intrycket av att du bara vill att de ska köpa dina produkter. Gör det istället mer personligt och erbjud läsarna någonting extra som de har glädje av. Något som idag är vanligt är framgångsrika nyhetsbrev per e-post men det finns många olika program och sätt för att nå ut ett nyhetsbrev på bästa sätt.

3. Realistiska förväntningar

Detta handlar både om vilka förväntningar du och dina läsare har. Idag är i princip alla nyhetsbrev gratis så detta är inget du direkt kommer tjäna pengar på. Det är istället en möjlighet att väcka dina kunders intresse för olika erbjudanden eller kampanjer. Det handlar så klart också om att sätta läsarnas förväntningar. Redan när de signar upp bör du ge dem en tanke om vad nyhetsbreven kommer innehålla. Oftast har du väldigt begränsat utrymme att göra detta på så det gäller att vara smart.

4. Använd en tilltalande titel

En vanlig människa får kanske runt 20 reklammail per dag. De flesta har inte tid att gå igenom allt utan läser högst ett eller två. Då är det verkligen viktigt att man har en titel som fångar ögat och får läsaren intresserad av att veta mer. Här har du också väldigt begränsat med ord så lägg mycket tid på rubriken.

5. Fokusera på en eller två saker

I dagens samhälle har de flesta som sagt mycket som ska hinnas med och lägger inte mycket tid på att läsa nyhetsbrev. Därför är det viktigt att nyhetsbrevet inte är för långt, eller med för mycket tung text. Lägg därför fokus på en eller två saker och se till att det hamnar i centrum. Var också tydlig med vad du vill ha av läsaren.

6. Design och utseende

En annan stor del att tänka på är designen. Här är också grundregeln att hålla det enkelt och inte göra det för rörigt för läsaren. Är du nybörjare på detta behöver du inte vara orolig. Det finns en nyhetsbrev mall som är simpel. Tänk också på att du kan behöva hjälp med den tekniska biten när det kommer till programmering och liknande. Som tur är finns också företag som erbjuder så kallade nyhetsprogram där du får hjälp med allt för en summa. Ibland kan du även testa på ett antal dagar innan du bestämmer dig.

7. Gör det enkelt att avbryta utskicken

Det är klart man vill ha så många läsare och återkommande kunder som möjligt. Och ännu helst vill man ju att de ska stanna kvar, bli långvariga och trogna. Men detta betyder inte att du ska göra det svårt för de som vill avbryta utskicken. Vi rekommenderar därför en tydlig knapp i slutet av mailet. Låt också läsaren veta att de alltid är välkomna att registrera sig igen i framtiden.

8. Var inte rädd

Det viktigaste är ändå att du vågar prova dig fram. Alla är vi nya i början och det finns ständigt rum för förbättring. Se dig aldrig som fullärd utan fortsätt att utmana dig själv och inspireras av andra. Var inte rädd för att testa olika saker och se vad som får bäst respons av dina läsare. Det är endast på detta sättet du kommer utvecklas.

Nyhetsbrev är idag ett av de vanligaste metoderna för kundrelationer och kommunikation. För att lyckas med det krävs det dock en hel del, exempelvis behöver nyhetsbreven vara riktade till rätt målgrupp, ha ett relevant innehåll samt vara intressant för att kunden inte direkt ska radera mejlet så fort det anländer i inkorgen. Det är dessutom viktigt med en snygg och fräsch design med ett tema som är kopplat till företaget i fråga.